torsdag 4 juni 2009

Påsktur för femte året i rad

Bättre sent än aldrig. Dags att dokumentera påskens turskidåkning.
För femte gången i ordningen (Abisko 2005, Jämtland 2006, Vålådalen 2007, Norge 2008) gick vi på en femdagars påsktur. Den här gången i Norge och Jämtland. Det blev på nytt en suverän tur som jag verkligen kan rekommendera.
Alla bilder från turen hittar du här.

Dag 1: Storlien-Storerikvollen
Distans: 29 km (fri terräng)
Tidsåtgång: 5h 30min aktivt. 9h 6min totalt. (Kl 9.27-18.33)
Höjddata: Start på 600 möh. Högsta punkt 844 möh. Avslut på 758 möh.
Det låg överis på sjöarna i Storlien så vi var tvungen att inleda med några extra meter för att komma runt istället för att gå rakt över. Det var riktigt varmt och jag hade fruktansvärt bakhalt (var avundsjuk på Karins vallningsfria turskidor). Det spelade ingen roll hur mycket burkvalla jag smetade på. Tack och lov mötte vi ett par som kunde erbjuda klister.

Det går ingen markerad vinterled mellan Storlien och Storerikvollen, så vi tog av leden efter några kilometer och gick på kompass- och GPS-riktning. Det var helt suveränt att gå i helt orörd terräng. Tyvärr rak motvind men i gengäld strålande sol, åtminstone på slutet (ett kort tag uppkavlade ärmar).
Det blev en lång dag eftersom 29 km är en rejäl etapp, och det går dessutom betydligt långsammare utanför leden.

Dag 2: Storerikvollen-Nedalshytta
Distans: 19,7 km
Tidsåtgång: 3h 49min aktivt. 6h 4min totalt. (Kl 10.00-16.04)
Höjddata: Start 758 möh. Högsta punkt 934 möh. Avslut på 779 möh.
Vinterleden är inledningsvis dragen över sjön ett kort parti. Vi gick dock lite längre på sjön och vek in på leden vid Pilråa.
Hela turen var ganska flack och behaglig. Det var fortfarande varmt, men inga problem med fästet. Snarare tvärtom, det sög fast rejält och stod i princip helt still i nedförsbackarna.

Dag 3: Nedalshytta-Helags
Distans: 25,8 km
Tidsåtgång: 4h 48 min aktivt. 6h 56min totalt.
Höjddata: Start 779 möh. Högsta punkt 1107 möh. Avslut på 1050 möh.
En riktigt fin tur som börjar med 8 km skön stigning upp till Ekorrdörren. Här går man med Sylmassivet till vänster och en annan hög topp direk till höger om sig. Därpå följer 5 km lika skön utförsåkning med perfekt sluttning så att det bara är att stå på och njuta.
Leden tar sedan av i princip rakt söderut och det går hela tiden svagt uppför.
Vi hade stundtals brutalt hård motvind (i byarna 17 m/s), så det blev en tuff sträcka. Sista två kilometerna är dessutom uppför fram till Helags. Det blev alltså på nytt en ganska ansträngande dagsmarsch.

Dag 4: Helags-Vålåstugan
Distans: 23 km
Tidsåtgång: 3h 32min aktivt. 5h 35min totalt. (09.55-15.30)
Höjddata: Start 1050 möh. Högsta punkt 1069 möh. Avslut på 880 möh.
Leden börjar på skoterleden ned mot Ljungddalen och tar sedan av till vänster. Där är leden nästan helt platt och det är fantastiskt vacker vidsträckt utsikt. Det är inga toppar, utan sköna harmoniska vidder.

Turen leder ner till Ljungans raststuga där vi tog lunch. Direkt efter stugan går det så där skönt lagom uppför till turens högsta punkt. Sedan nedför igen hela vägen fram till 2km före stugan. Vålåstugan ligger uppe på en höjd, men det är inga problem att skida upp.
Vålåstugan är riktigt hemtrevlig och är speciell när det gäller att hämta vatten. Se film här.

Dag 5: Vålåstugan-Vålådalen
Distans: 20,5 km.
Tidsåtgång: 3h 19min aktivt. 5h 6min totalt. (Kl 09.19-14.25)
Höjddata: Start 880 möh (även högsta punkt). Avslut på 588 möh.
En nedförstur hela vägen i strålande sol och vindstilla. Med andra ord en rätt skön och snabb avslutning.
Bitvis var det riktigt dåligt med snö och vi fick bära skidorna vissa partier uppe på kalfjället och nere vid Vålådalen.
Sista milen går leden i skogen och det är riktigt knixigt och brant. Det liknade faktiskt mer en crossbana än en led för turskidor. Det här är helt klart en tur som är lättare att gå uppför än nedför.