lördag 27 februari 2010

En magisk vecka på Galapagos

Det här inlägget beskriver specifikt vår åttadagarstur på Galapagos i december 2009. För mer allmän info om Galapagos och hur resor dit fungerar, klicka här.
Se alla bilder från vår Galapagosresa här.

Info om vår tur
Vi bokade hemifrån via mejl och valde att boka genom tour operatorn Galapagostourexport.com. Innan bokningen hade jag surfat mycket på olika sidor för att hitta en båt i lämplig prisklass och vi bestämde oss till slut för båten Encantada; en motorsegelbåt som tar tolv passagerare, vilket är det minsta antal som jag hittade. Totalpriset (inkl flyg, parkavgifter m.m) blev 2000 USD per person.
Vår tur blev totalt sett helt fantastisk. Det är sannolikt den häftigaste natur- och djurupplevelsen vi har varit med om och upplägget med guide, suverän mat och ett kul gäng på båten gjorde veckan magisk!

Båten Encantada
Encantada är en röd segelbåt med trädäck. Vi använde dock seglen mycket sällan, utan gick i princip alltid med motorn. Det är en liten båt som tar tolv passagerare och sex besättningsmän (kapten, kock, bartender/städare, gummibåtschaufför, tekniker och guide).
Man bor två och två i hytterna, som är små men ändå tillräckligt stora. Alla hytter har egen dusch och toalett.
Encantada är väldigt charmig och välskött. En nackdel är det höga motorljudet som nästan är öronbedövande när man är i hytten. Första natten gick det knappt att sova alls, men vi vande oss de kommande nätterna. Encantada är heller inte så snabb (maxhastighet på bara sju knop om jag minns rätt).
Räkna med att bli sjösjuk på Galapagos. Det går rejäl sjö på nätterna, så även om du inte brukar bli sjösjuk, knapra tabletter i förebyggande syfte!

Se bilder från Encantada.

Maten
Maten på båten var helt suverän. Kocken Glenn skapade underverk i det trånga köksutrymmet längst fram i båten. Enligt vår guide är dock alla kockar väldigt duktiga och maten är alltid väl tilltagen och varierad.
Dygnet runt fanns kaffe och te att dricka. Vatten ingick i turen, medans öl och vin fick vi köpa till.

Guiden Juan
Alla guider som jobbar på båtarna på Galapagos är från ögruppen. Vår guide pratade bra engelska och var väldigt entusiastisk. Han hade guidat i över 30 år, men fick ändå varje dag och varje ö att känns som att den var speciell även för honom.
Han var också imponerande noggrann. Varje kväll gick han igenom morgondagens schema och förklarade vad vi skulle komma att se, vilka tider som gällde etc. Genomgående var hela turen extremt punktlig. På minuten varje gång satt vi i gummibåten för att vara i land på öarna så länge som vi hade tillstånd till.

Dag 1: Santa Cruz
Vi flög Guayaquil-Baltra på morgonen och tog sedan buss och en kort färja över till Galapagos huvudö Santa Cruz. Vi gjorde ett stopp mitt på ön för att se en krater innan vi kom fram till Port Ayoura (ca 15 000 invånare).
Huvudattraktionen var Charles Darwin center som är ett reservat med jättesköldpaddor. Det här var enda gången vi såg landsköldpaddor på Galapagos. Det finns såklart vilda landsköldpaddor, men inte på de öar som vi besökte.
På kvällen klev vi på Encantada för middag och vår första natt.

Se alla bilder från Santa Cruz.

Dag 2: Floreana Island
Efter frukost tog vi en tur med gummibåten för att se sjölejon, havsleguaner och havssköldpaddor. Därefter gick vi i land och gick ner i en 25 m djup grotta och sedan promenad till Post office bay. Därefter snorkling och Karin simmade länge med en havssköldpadda.
Efter lunch snorklade vi ute vid Devils crown. Det var riktigt strömt och rufft där ute, men min bästa snorkling någonsin. Det var helt enorma fiskstim.
Senare på eftermiddagen gick vi i land lite längre bort på Floreana och såg flamingos i en grund saltvattenssjö.

Se alla bilder från Floreana island.

Dag 3: Espanola Island
Efter frukost tog vi en längre hike på ön (2,5h och 2 km) och såg sjölejon, havsleguaner i massor, Blue footed Bobbies och albatross. På bortre delen av ön fanns branta klippor och blow holes, inte helt olikt Irlands kustband.
På eftermiddagen klev vi i land lite längre bort på en kritvit paradisstrand med helt oskygga sjölejon. Snorklingen var inte så bra, men vi såg en revhaj och en rocka.

Se alla bilder från Espanola island.

Dag 4: Lobos Island och Santa Fe Island
Tidig uppstigning och en landstidning på Lobos innan frukost. Tog närbilder på sjölejon och Bobbies.
Efter frukost förflyttade vi oss under fyra timmar och såg mest öppet hav.
Efter lunch klev vi i land på Santa Fe för att snorkla, men eftersom sikten var så kass avbröt vi ganska snabbt. Senare på eftermiddagen tog vi en 1,5h hike och såg kaktusträd, landleguaner, en orm och framförallt två hökar som åt en nyfödd sälunge (sannolikt bara några timmar gammal). Hökarna stördes inte alls av att vi gick nära, utan åt lugnt och metodiskt på sälungen.
Se alla bilder från Lobos island och Santa Fe island.

Dag 5: North Seymour Island, Baltra och Santa Cruz
På nytt hike kl 06.00 före frukost. Vi såg stora Frigate birds med sina stora uppsvällda röda "ballonger" under näbben. Med ballongerna signalerar hanarna att de önskar para sig och tävlar om honorna genom att ha den största ballongen.
Efter frukost körde vi 30 min till Baltra för att släppa av alla andra passagerare. Det var dels de som bara var ute på en femdagarstur och några som hade varit på båten tre dagar innan oss som avslutade sin åttadagarstur. Under tiden vi väntade på nya passagerare tog vi en promenad på Baltra.
Efter lunch förflyttade vi oss igen 45 min till Santa Cruz och tog en längre tur med gummibåten för vattensafari i mangroveskogen. Vi såg massor av havssköldpaddor.

Se alla bilder från North Seymour island, Baltra och Santa Cruz.

Dag 6: Rabida Island och Bartolome Island
Nu är vi i de norra delarna av Galapagos och naturtypen är mer vulkanisk och väldigt speciell. På morgonen gick vi i land på Rabida Island med sin häftiga röda sand, stup och klippor. Väldigt vackert! Snorklingen längs klippan var helt suverän med koraller och sjölejon som dök under oss.
Före lunch förflyttade vi oss två timmar bland stenöar och vulkaner. Riktigt fascinerande landskap.
På eftermiddagen gick vi i land på Bartolome, en vulkanö med nästan bara lava och någon enstaka kaktus. Hiken gick upp till toppen av ön (110 möh) och en fantastisk utsikt. Därefter snorkling från den gyllenfärgade stranden och det nya djuret för dagen var pingviner, som vi såg både på land och i vattnet. Dessutom var stenformationerna och väggarna under vattnet riktigt coola.

Se alla bilder från Rabida island och Bartolome island.

Dag 7: Genovesa Island
På förmiddagen gick vi en 1h hike och såg bland annat Red footed Bobbies. Snorklingen därpå var inte så speciell, men jag såg en stor rocka som fascinerade. Jag snorklade med den i flera minuter på grunt vatten.
På eftermiddagen tog vi en ny hike på 1h och såg säl plus massor av fåglar.
Se alla bilder från Genovesa island.

Dag 8: South Plaza Island och avresa
Väckning 05.30 för en hike på South Plaza före frukost. Det speciella med den här ön var kaktuslandskapet och den röda lavan som täcker ön. På ön finns också Galapagos största koloni med landleguaner.
Efter frukost förflyttade vi oss till Santa Cruz där vi klev av för att med bil köra rakt över ön och ta den lilla färjeöverfarten till Baltra och flyget till Quito.
(Notera: De som klev på dag 5 klev också av här och gjorde Charles Darwin center och sov sedan på hotell i Port Ayoura för att dagen efter flyga hem - mao inte en särskild bra femdagarstur!)
Se alla bilder från South Plaza island.